Tärkeitä löytöjäni Raamatusta

"Minulla on suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon," Jeremia 29:11

"Älköön teidän sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun." Joh. 14:1

"Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, hän pelastee ne, joilla on murtunut mieli. Monet vaivat kohtaavat vanhurskasta, mutta kaikista niistä herra hänet vapauttaa. herra varjelee häntä, eikä yksikään hänen luunsa murru." Ps.34: 19-21

 27.1.2010 Päivän Sana työkyvyttömyyseläkepäätöksen saatuani: Ja jokainen, joka on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni tähden, on saava monin verroin takaisin ja perivä iankaikkisen elämän." Matt. 19:29 

Esirukousaiheita

Herra Jeesus Kristus, Herra Jeesus Kristus,

kuule minua!

Herra Jeesus Kristus, Herra Jeesus Kristus,

minut paranna!

Herra Jeesus Kristus, Herra Jeesus Kristus,

kanna minua! (SK 134)

 

* syöpälääkehoidon tehoaminen

* lääkkeen sivuvaikutusten kestäminen

* perheen jaksaminen tämän kaiken keskellä

* lakkiaisten järjestely

* perheen nuorison opiskeluasioiden järjestyminen

* enkeleitä nuorille autolla ja skootterilla ajeluihin

* päätöksenteko sairasloman jatkamisesta/töihin paluusta

 


Kiitosaiheita!

* pojan ylioppilaslakin saavuttaminen

* leikkaushaavan hyvä paraneminen

* ystävien antama apu

* kuopuksen opiskelupaikka

 

Rukouksia ja ajatuksiani

Herra, minä uskon, auta minun epäuskoani!

 

17.5. 2009:  Rukous voi olla vain yksi huokaus, sanoi pappi tänään kirkossa. Lohdullista, olenkin huokaillut melko paljon, kun muuta ole jaksanut.

Kirjassa Idänkohtaus Erkki Jokinen kuvailee ortodoksin ja luterilaisen rukouselämän eroa niin että kun luterilainen rukoilee silmät kiinni, on ortodoksi rukoillessaan silmät auki. Paitsi että puhuu itse Jumalalle, rukouksessa voisi siis toteutua liikettä toisinpäin: Jumala puhuu meille. Herran siunauksessa pyydetään, että Jumala valaisisi kasvonsa meille ja kääntäisi ne puoleemme. Siinä on liikettä ihmiseen päin, ihmisen osa on olla ja vastaanottaa. Jumala katselee ja näkee minut.

19.5. 2009: Lisää ortodoksien rukousajatuksia. Ikoni olisi sijoitettava aina ylös seinälle niin että ihmisen täytyy nostaa katseensa ylös kohti Jumalaa. Näin olen oman pikku ikonini sijoittanut, näen sen kun nostan katseeni sängyllä levätessäni. Jotenkin lohdullinen ajatus, että se ikoni on ja pysyy siinä, rukoushuokaukseni jää olemaan myös. Aion hieman laajentaa rukousnurkkausta, siivota sen alapuolisen pöydän ja jättää siihen vain hyvää luettavaa.

Rukous on asia, johon turvaudun, kun voimat äitinä jäävät aivan liian vähäisiksi. Pitäisi jaksaa laittaa rajaa ja olla vahva hauraan nuoren rinnalla, mutta kun en jaksa. Siinä on kaksi haurasta yhdessä, tai oikeastaan nuoreni tuntuvat ja ovatkin paljon vahvempia kuin minä nyt, fyysisesti. Henkisesti ehkä toisinpäin, vaikka nekin voimavarat ovat hupenemassa. Luotan siihen vanhaaan sanontaan, että on viisaampaa enemmän puhua nuoresta Jumalalle kuin nuorelle Jumalasta. Jeesus siunaa tuota lastani, on ollut jatkuva rukoukseni tänä keväänä, kun oikein muuta en ole voinut.

21.7. Riittääkö uskoa?

Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi. Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva. (Mark. 11:23-24)

Päivän Sana, jonka liitin palveluna sivulleni, osaa puhutella kovasti. Niin tänäänkin. Uskonko minä saaneeni mitä olen pyytänyt on kova kysymys. Rukoilen kyllä lääkkeen sivuvaikutusten loppumista, mutta uskonko sen? Rukoilen paranemista, mutta uskonko siihen? Huomaan uskovani helpommin muiden kohdalla, tottakai se joku toinen paranee, mutta minä?

Eilen Päivän Sana kúitenkin puhui siitä, miten monta on vanhurskaalla kärsimystä. Sen allekirjoitan nopeasti, kärsimykset ovat tulleet tutuksi ja tuntuvat kuuluvan tähän elämään. Mutta tämän päivän kehotus tuntuu pilkkaavan sitä, joka tällaiseen kärsivään uskovan osaan jää, usko paranevasi ja paranet. Nytkö kuitenkin usko olisi teko? Ei, huutaa koko tietoisuuteni, ei se niin voi olla. Kristus yksin riittää. Tässä taitaa olla kyse muusta: Kristuksessa on kaikki, myös mahdollisuus paranemiseen. Haluaisin uskoa, mutta horjun. Jättäydyn Kristuksen varaan epäilevänäkin, paranna Herra. Minä uskon, auta minun epäuskoani.

 

 28.8.09

Tänään Herra, muistan edessäsi rakkaita, jotka saattelevat perheenjäsenensä hautaan. Siunaa heitä kaikkia ja vahvista läsnäolollasi. Kiitos siitä elämästä, joka sai luonamme viipyä ja ilahduttaa meitä kaikkia. Siunaa ja varjele poikia, jotka jäivät isättä kasvamaan, ole heidän kanssaan. Anna elämälle suunta ja tarkoitus. Ole yksin jääneen puolison vierellä, lohduta ja tue. Siunaa meitä kaikkia ja auta meitä laskemaan päivämme oikein.