Työkaverit ovat paineissa lukuvuoden päättymisen suhteen. Se näkyy yhteydenpidon vähenemisenä, minkä ymmärrän oikein hyvin. Toisaalta sitten tulee huokauksia "Ihanaa, kohta on kesä ja alkaa loma!" Itse olen kaivannut kovasti töihin koko kevään, niin että kipeää ottaa. Ja nyt vielä enemmän: haluaisin että minullakin olisi tuo sama fiilis. Loma alkaa! Mutta ei, minulla jatkuu sama sairastaminen aina vaan. Syövästä ei pääse kesälomalle. Ei, vaikka itkisin lattialla ja potkisin. Siksi sallitte minun tässä vähän narista. Elämä on epäreilua.

Tottakai odotan yo-juhlia ja koulun päättymistä ja luulen ettei tunnelma paljon tavanomaisesta juuri sinä päivänä eroa, kiitos poikani. Mutta minulla on silti syöpätautien klinikan lukujärjestys, jonka mukaan eletään, labroja on tiedossa taas ensi viikolla. Lääkärin tapaan 11.6. Tämä minun syöpähoitoni poikkeaa myös tavanomaisesta kuuriluontoisesta hoidosta, mitä mielikuvia syöpään liitetään. Mitään taukoja tai lääkkeen/hoitomuodon vaihtoja ei nyt ole näkyvissä ellei tule hankaluuksia tämän lääkkeen kanssa. Ja tätä lääkettä on jotkut syöneet vuosia. Siis silloin kun hyvin käy.

Lomasuunnitelmiakin on hankala tehdä kun tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Pientä projektia Suomessa matkailusta on haaveiltu, jos kuntoni kestää. Tänään hieman ajeltiin ja se oli kyllä mukavaa, poikettiin ostamaan kesäkukkasia, juhliin jotain ja kahvillekin pääsin. Tänään on ollut ihan hyvä päivä.

Sinä, joka olet terve ja pääset lomalle väsyneenä lukuvuodesta. Ole onnellinen ja nauti! Jos kesä on täynnä suunnitelmia tai vaikka aivan tyhjä ilman mitään merkintöjä, nauti, olen kateellinen... Uskon toki, että kesässä on minullekin varattuna hyviä hetkiä ja nyt kun lääkettä on kohta 4 viikkoa syöty, on kuntoni selkeästi parempi. Voihan olla, että tästä tulee positiivisten yllätysten kesä ja syksy.

Olo on vähän kuin lapsella, jonka vieressä kaikille muille annetaan karkkia ja minut jätetään ilman. Ei se kauheasti lohduta kun sitten luvataan jotain muuta vaikka jäätelöä tilalle. Minä niin halusin sitä samaa karkkia kuin muutkin.