Otsikon lausetta konkreettisesti tarkoittamassa 5, 10 tai 20 sentin kolikoita, on löydetty meillä ahkeraan. Niitä löytyy helposti yllättävistä paikoista.

Mutta tänään: mistä näitä kävijöitä oikein tulee? Tilastolaskurini kertoo, että eilen täällä kävi 70 unique visitors, toissapäivän ennätys 62 meni siis rikki. Olenhan minä tämän osoitteen antanut jakeluun, mutta en osannut odottaa että ihan oikeasti joitakin kiinnostaisivat jaaritukseni. Ajattelin, että ystäväni käyvät kerran viikossa lukaisemassa kuulumiset.

Ensimmäinen tunne on kupliva ilo teistä. Kirjoitan yleisölle, sen verran minussa on kirjailijan vikaa. Haluan että tekstini välittää ja koskettaa, oma yksityinen kokemukseni on jaettavissa ja sillä on yleistä merkitystä. Toinenkin tunne on tunnistettavissa: apua, miten keksin kiinnostavaa kirjoitettavaa jatkossa! Mutta ensimmäinen tunne peittoaa toisen, ilo lukijoista on suuri, se jotenkin antaa tälle sairaudelle jotain tarkoitusta.

Itselleni ikivanhat Vanhan Testamentin tekstit ovat yllättäneet tuoreudellaan, osuuvuudellaan minun tilanteeseeni, melko kohtikäyvää, lohdullistakin esim. Jeremian kirjasta:

"Minulla on omat suunnitelmat teitä varten sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." (Jer.29:11)

Niinkuin tekin annatte toivoa ja tulevaisuutta käymällä täällä. Vai onko se juuri sitä salattua toimintaa, joka onkin lähtöisin muualta kuin teistä, tietämättänne olette enkeleinä minulle?